Poniżej przedstawiamy najistotniejsze zmiany wprowadzone nowelizacją:

- doprecyzowanie przepisów odnośnie dokumentów, które należy dołączyć do wniosku o przyznanie pomocy, poprzez wymienienie załączników do wniosku oraz wskazanie załącznika, którego brak może skutkować odmową przyznania pomocy. Zmiany w tym zakresie są wprowadzone w związku ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z dnia 24 stycznia 2012 r. (sygn. akt II GSK 1425/10) stwierdził, że w rozporządzeniu, a nie w jakimkolwiek innym akcie niższej rangi, organ upoważniony zobowiązany jest m. In. do określonego rodzaju dokumentów wymaganych do załączenia do wniosku o przyznanie pomocy. Załączniki do wniosku o przyznanie pomocy, wymienione w nowelizacji rozporządzenia, były do tej pory określone tylko w formularzu wniosku o przyznanie pomocy udostępnionym przez ARiMR. Obecnie zakres wymaganych załączników jest wymieniony zarówno w ww. rozporządzeniu dla działania 312, jak i we wzorze formularza wniosku o przyznanie pomocy, jaki będzie obowiązywał w najbliższym naborze wniosków;

- doprecyzowanie  przepisów w zakresie tzw. „preselekcji” (wstępnej oceny wniosku), której istotą jest szybka weryfikacja, czy złożone wnioski zawierają podstawowe informacje pozwalające na ich rozpatrzenie. Zmiana wynika z konieczności doprecyzowania w rozporządzeniu, jaki dokument należy bezwzględnie dołączyć do wniosku. W związku z ww. wyrokiem Naczelnego Sadu Administracyjnego oraz tym, że dotychczas bezwzględnie wymagane pole we wniosku oraz załączniki określała ARiMR w dokumentach aplikacyjnych, koniecznie było wskazanie preselekcyjnych załączników w rozporządzeniu wykonawczym. Modyfikacji uległ więc wzór formularza wniosku o przyznanie pomocy. Ograniczono pola preselekcyjne do jednego (część II Identyfikacja wnioskodawcy pkt. 5.1), tj. dotyczącego numeru identyfikacyjnego nadanego zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2012 r., poz. 86. t.j.). w przypadku, wraz z wnioskiem o przyznanie pomocy, wniosku o wpis do ewidencji producentów, z zastrzeżeniem, iż jego niezłożenie będzie skutkowało odmową przyznania pomocy na etapie wstępnej oceny wniosku w ramach działania. Warunek ten nie dotyczy podmiotów będących spółką kapitałową „w organizacji”. Tego typu podmioty mają obowiązek uzyskania numeru identyfikacyjnego nie później niż do dnia zawarcia z ARiMR umowy przyznania pomocy;

- usunięcie z wykazu działalności wspieranych rodzajów działalności związanych z przetwarzaniem lub sprzedażą produktów rolnych. Zmiana ta wynika ze stanowiska Komisji Europejskiej dotyczącego wsparcia dla przetwórstwa i sprzedaży produktów objętych Załącznikiem nr I do Traktatu o funkcjonowanie Unii Europejskiej (TFUE)  w ramach PROW 2007 – 2013 dla Polski, w którym stwierdza się, iż w ramach działania osi 3 należy finansować przetwórstwo i sprzedaż produktów nieobjętych Załącznikiem I do tego Traktatu;        

- usunięcie z wykazu działalności wspieranych, działalności oznaczonych kodami PKD – 01.61.Z Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną oraz 01.62.Z – Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich. Z doświadczeń we wdrażaniu tego działania oraz działania obejmującego wsparciem również tego typu usługi, kierowanego do osób związanych z gospodarstwem rolnym, tj. działania „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” wynika, że do tej pory przyjęto do finansowania w obu wymienionych instrumentach pomocy bardzo dużą liczbę wniosków dotyczących usług na rzecz gospodarstw rolnych (ponad 8 tys. na prawie 20 tys. operacji);

- dodanie do wykazu działalności wspieranych działalności określonej kodem PKD: 35.30. Z Wytwarzanie i zaopatrywanie w parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatycznych, analogicznie jak dla działania „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej”;

- zniesienie górnej bariery wieku, która dotychczas ograniczała możliwość ubiegania się o wsparcie przez osoby, które na dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy ukończyły 60 rok życia;

- ograniczenie możliwości zmiany rodzaju działalności gospodarczej określonej we wniosku o przyznanie pomocy. Zgodnie z nowymi przepisami, wnioskodawcy będą mogli dokonywać jednej zmiany w zakresie planu finansowego operacji lub zestawienia rzeczowo – finansowego operacji, jeżeli zmiana ta nie spowoduje zmiany celu operacji wskazanego we wniosku o przyznanie pomocy, zwiększenia kwoty pomocy oraz zmiany rodzaju działalności gospodarczej określonej we wniosku kodem PKD;

- skrócenie terminu wykonywania przez wnioskodawcę określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy z 6 miesięcy na każdym z etapów, do łącznie 30 dni (dotyczy etapu ubiegania się o pomoc). Natomiast na etapie rozpatrywania wniosku o płatność nie wprowadza się zmian w wyżej wymienionym zakresie (biorąc pod uwagę odmienną sytuację beneficjenta, w związku ze zrealizowaniem operacji, na którą została przyznana pomoc);

- uchylenie przepisu dotyczącego wymogu dostarczenia faktur sprzedaży rzeczy będących przedmiotem leasingu, wystawionych przez zbywcę na rzecz finansującego. Przedmiotowe faktury dostarczone są obecnie w przypadku operacji  obejmujących inwestycje polegające na nabyciu rzeczy będących przedmiotem leasingu, w celu weryfikacji przez ARiMR, czy raty zapłacone z tytułu wykonania umowy leasingu nie przekraczają ceny netto nabycia danej rzeczy. Wprowadzona zmiana podyktowana jest zebranymi doświadczeniami we wdrażaniu działania, z których wynika, że podmiot sprzedający (zbywca) jest często jednocześnie finansującym leasing. W takiej sytuacji finansujący posiada jedynie fakturę  wystawioną przez producenta, która opiewa na kwotę niebędącą cena rynkową rzeczy. W związku z powyższym ocena, czy raty zapłacone z tytułu wykonania umowy leasingu nie przekraczają ceny netto nabycia danej rzeczy, nie może odbywać się na podstawie takiej faktury;

- wprowadzenie regulacji umożliwiającej wyrażenie przez ARiMR zgody na zakończenie realizacji  operacji lub złożenie wniosku o płatność po upływie terminów, odpowiednio 24 miesiące (operacje jednoetapowe) lub 36 miesiące (operacja dwuetapowe) od daty zawarcia umowy albo 60 miesięcy od dnia zawarcia umowy – w przypadku operacji obejmujących inwestycje polegające na  nabyciu rzeczy będących przedmiotem leasingu – w terminie późniejszym, o nie więcej niż 6 miesięcy od upływu tych terminów i nie później niż do 30 czerwca 2015 r. Ma to związek z przypadkami przekroczenia przez beneficjentów określonych terminów, co na obecnym etapie wdrażania działania powodowałoby odmowę wpłaty pomocy beneficjentom, którzy zrealizowali inwestycję i osiągnęli cel operacji. Analogiczna zgodę ARiMR będzie mogła wyrazić w przypadku gdy przez dniem wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia powyższe terminy już upłynęły a ARiMR nie odmówiła wypłaty pomocy;                         

- doprecyzowanie przepisu dotyczącego dokumentowania faktu zaistnienia następstwa prawnego. Obecnie, w przypadku śmierci beneficjenta, dokumentem, który może potwierdzić fakt zaistnienia następstwa prawnego, jest nie tylko postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, ale również akt poświadczenia dziedziczenia porządzony przez notariusza.